Jaké to bylo
20. května 2022
20. května 2022
Když jsem po bakalářském studiu odcházela z Fakulty informatiky, hledala jsem navazující studium, díky němuž bych se mohla více věnovat designu a budovat lidský přístup. Na KISK jsem od začátku šla kvůli designové profilaci.
Od začátku studia jsem si zapisovala spoustu designových předmětů. Zároveň s tím jsem na podzim 2020 začala pracovat v designové agentuře Stride XL na projektu Terapie.cz, takže jsem znalosti ze studia mohla průběžně aplikovat ve své designérské praxi.
Kromě designových předmětů mě zaujaly i profilace EdTech a Datový management. Protože jsem si v těchto profilacích nezapisovala předměty nad rámec povinného průchodu (nezbýval mi na to čas), byla jsem ráda, že jsme měli zajímavé povinné předměty – Učící se společnost a Informační politika a management.
Z absolvovaných designových předmětů pro mě byl zřejmě nejdůležitější předmět Uživatelský výzkum. Díky praktickému přístupu jsem si osvojila dobrou výzkumnickou praxi, kterou jsem mohla později využít jak v pracovních projektech, tak v diplomové práci. Zásadní pro mé studium byl pak předmět Imerzivní a virtuální reality v humanitních vědách – představil mi využití virtuální reality ve vzdělávání a nasadil brouka do hlavy: jak se designují aplikace pro virtuální realitu? A tahle otázka se mě držela tak dlouho, až jsem o designu pro virtuální realitu napsala diplomovou práci.
Předměty a aktivity z jednotlivých semestrů jsem zachytila do jednoduchých vizualizací: pro každý semestr jsem vytvořila word-cloud. Předměty a aktivity, které pro mě byly v daný semestr subjektivně nejdůležitější, jsou výrazné, zatímco ty méně důležité jsou menší a světlejší.
Během studia jsem absolvovala řadu předmětů, které nebyly samy o sobě nejdůležitější, ale dohromady vytvořily mozaiku různorodých kompetencí designéra. Navíc je učili externí odborníci a dokázali teorii skvěle doplňovat příklady z praxe. Mezi tyhle předměty patří třeba:
Digitální marketing. UX design neexistuje osamoceně, ale vždycky v souvislosti s dalšími částmi produktu. A produkt většinou potřebuje marketing. Pokud UXák rozumí trochu marketingu, je hned užitečnějším členem týmu.
Leadership. Jak vypadá dobrý šéf? Jak poskládat funkční tým? Leadership se hodí pro kohokoliv, kdo pracuje v týmech.
Webová analytika. Umět pracovat s daty z webové analytiky je u designérů velmi ceněná schopnost. Mně to moc nešlo, ale jsem ráda, že mám alespoň základ.
Digitální design bez bariér. Přístupnost je v designu kapitola sama o sobě. A důležitá!
Akademické psaní v angličtině. Chci umět předat své myšlenky. Efektivně, zábavně, srozumitelně. (A anglicky.)
Design v souvislostech. Co je design mobilní aplikace v porovnání s designem lidského chování a fungování společnosti? Co všechno se vlastně dá ve světě řešit skrze design? A jak může design společnosti uškodit? Zralý designér nejenže řeší potřeby uživatelů, ale zabývá se i etickými aspekty své práce a potřebami společnosti (planety, světa).
Projektový management. Na bedra UXáka často spadá komunikace napříč týmy a propojování zájmů zadavatele, potřeb uživatele a technologických omezení. Znalost projektového managementu pomáhá se v tom všem neztratit a vést projekt kupředu.
Zatímco jsem zběsile dopisovala diplomku, absolvovala jsem několik pohovorů na pozice produktového designéra. (V Belgii. Ale to je jiný příběh.) Během pohovorů jsem si mohla prakticky ověřit, jak jsem se v posledních dvou letech posunula a jestli jsou moje zkušenosti relevantní pro potenciální zaměstnavatele.
Díky práci na projektu Terapie.cz jsem mohla ukázat celé své workflow od výzkumu až po komunikaci s programátory. Když se mě ptali na znalost metodologií a designových procesů, mohla jsem se odkázat na magisterské studium designu služeb. A dohromady to dávalo smysl.
Během studia jsem otevřela jednu zásadní kapitolu, na jejíž konec nedohlédnu: design pro virtuální realitu. Chtěla bych s tímto tématem pokračovat, je po něm poptávka a mě baví. Články na Medium? YouTube tutoriály? Přednášky? Něco takového, když bude čas. A pak si v oboru třeba i najít práci (jako XR designer! 🚀).
Moje další kroky povedou na půlroční pracovní stáž v Belgii, kde budu v softwarovém studiu pracovat jako UX designérka. (Jo! Ty pohovory vyšly.) Těším se na nové prostředí a zkušenosti.
A co dál? To se uvidí.